دوچرخه سواری در ایران – دوچرخه‌ساز

Blog

دوچرخه سواری در ایران

by همه چیز درباره دوچرخه in اکتبر 11, 2017

شهر تهران بیش از 8 میلیون نفر جمعیت دارد. خیابان هایی که با افزایش تعداد خودرو ها به ظاهر کوچک و کوچکتر به نظر می رسند اگر در گذشته برای حمل و نقل از طریق دوچرخه مناسب بودند اما امروزه دیگر پاسخ گو نخواهد بود. طرح «خانه دوچرخه» به خیابان ها آمد تا هم مشکل ترافیک را حل کند و هم در کاهش خودروهای تک‌سرنشین شریک شود. بسیاری از کارمندان و دانشجویان با این طرح موافق هستند و از آن استقبال می کنند اما گله هایی نیز وجود دارد که شنیدن آن از زبان خودشان خالی از لطف نیست. هاشم، کارمند یکی از ادارات دولتی است. او می گوید صبح با مترو محل کار خود می‌آید و سپس با استفاده از دوچرخه ای که خانه های دوچرخه در اختیارش می گذارند به خانه می رود.

1511

یکی از دارندگان وسیله نقلیه میگوید مدتی پیش وظیفه خود دیدم که خودرو شخصی را کنار بگذارم و از این طرح شهرداری استفاده کنم، اما بعد از یک ماه که از این دوچرخه ها استفاده کردم با کمبودهایی مواجه شدم، از جمله نبود خطوط برای دوچرخه سواری، متاسفانه هرلحظه ممکن است ماشینی و یا موتورهایی که اصلا رعایت قوانین را نمی‌کنند از هر طرف به من برخورد کنند. وقتی به او گفتیم که این دوچرخه ها و شخصی که سوار آن می شود تحت بیمه این طرح قرار دارد، گفت: چرا جان خودم را به خطر بیاندازم؟

بنظر من باید در خیابان های تهران لاین های دوچرخه احداث کنند مانند کشور چین. هاشم می افزاید: البته در بلوار کشاورز، بین میدان ولیعصر(ع) تا پارک لاله لاینی برای دوچرخه سواری وجود دارد اما تردد موتور در این خط به قدری زیاد است که آنجا نیز امنیتی برای دوچرخه سوار باقی نمی ماند. هاشم می افزاید: طرح، طرح بسیار خوبی است و مطمئن هستم در طولانی مدت برای کاهش آلودگی جواب می‌دهد. دوچرخه سواری خوب است اما نه در هوای آلوده، احساس می کنم بعد هربار دوچرخه سواری، گلوله‌های سرب در حلق و بینی من نشسته است. در آخر هاشم به شوخی به شیب تند خیابان‌های تهران اشاره می کند و از شهرداری می خواهد که زمین را برای دوچرخه سواران هموار کند. بیش از ۸۵ درصد از آلودگی هوای شهر تهران از وسایل نقلیه متحرک ناشی می شود یعنی تاکسی ها، موتورسیکلت ها، وانت ها، مینی بوس و اتوبوس ها حال اینکه 15 درصد به کارخانه ها و صنایع تولیدی مربوط می شود.8424917-3103

کارشناسان می گویند در دوره ای 5 تا 10 ساله افزایش فرهنگ استفاده از دوچرخه می تواند در کاهش آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ درگیر این معضل تاثیرگذار باشد اما اگر استفاده از دوچرخه تداوم یابد.فرهنگسازی در امر استفاده از دوچرخه و به کارگیری روش های صحیح و امکانات مناسب از جمله مواردی است که توانسته این کشور پر جمعیت را از معضل آلودگی نجات دهد. شاید در ایران نیز روزی به جای واردات دوچرخه های چینی، فرهنگ دوچرخه سواری چینی افزایش یابد!

همه چیز درباره دوچرخه

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *