همه چیز درباره مسابقات رسمي دوچرخه سواري – دوچرخه‌ساز

Blog

همه چیز درباره مسابقات رسمي دوچرخه سواري

by همه چیز درباره دوچرخه in اکتبر 6, 2016

مسابقات رسمي دوچرخه سواري

در زبان انگليسي واژه BICYCLE ( دوچرخه ) از دو بخش BI به معناي دو و CYCLE به معناي دايره است . گرچه هدف اصلي صدها ميليون دوچرخه سوار در سراسر جهان تفريح كردن , تامين تندرستي و نشاط جسمي وروحي يا رفت و آمد است اما دوچرخه سواري از ورزشهاي محبوب و رايج در همه كشورها است . ورزش دوچرخه سواري ورزشي سرعتي استقامتي است كه مسابقات آن در رشته هاي مختلف , در جاده و پيست برگزار مي شود .

الف : مسابقات جاده :
جاده هاي مخصوص مسابقات از نظر فني بايد به اندازه كافي عريض بوده و فاقد پيچهاي بسيار تند يا شيبهاي خطرناك است . مسابقاتي كه در جاده برگزار مي شود , عبارتند از :

1 – 150 تا 200 كيلومتر انفرادي ( تعقيبي )

2- 100 كيلومتر تايم تريل تيمي

260473_789

3 – 180 كيلومتر تيمي

4 – دور امتيازي

5 – 70 كيلومتر زنان

تور دوچرخه سواري :
از رايج ترين و محبوبترين مسابقات دوچرخه سواري در جاده مسابقات تور است كه در چند مرحله انجام ميشود . ميانگين مسافت براي هر مرحله حدود 155 كيلومتر است . از تورهاي معروف دوچرخه سواري تور دوفرانس ( مسافت بيش از 3500 كيلومتر ) , تور دورسويس , تور لاوانيه در اروپاي غربي , تور لومباردي , بريتانيا و جيرود يتاليا ( دور ايتاليا ) مي توان نام برد .

در ايران نيز تور دور شمال و تور دور درياچه اروميه برگزار شده است .

260520_407

ب : مسابقات پيست :
رشته اي از مسابقات دوچرخه سواري است كه در استاديوم هاي مخصوص برگزار ميشود . استاديوم هاي مخصوص را ولودروم ( veloderom ) مي گويند . پيست ولودروم سطحي است كه نسبت به سطح افق 33 درجه شيب دارد . ولودروم دوچرخه سواري در ايران در ورزشگاه بزرگ آزادي ( تهران )از نظر فني يكي از بهترينها در دنيا است .

در پيست اين رشته از مسابقات اجرا ميشود :

– يك كيلومتر تايم تريل ( انفرادي )

– 200 كيلومتر سرعت ( انفرادي )

– يك كيلومتر سرعت ( انفرادي )

260531_296

– 4 كيلومتر تعقيبي ( انفرادي )

– دور امتيازي ( انفرادي )

– 200 متر سرعت بانوان ( انفرادي )

– 4 كيلومتر تعقيبي ( تيمي )

ساختمان دوچرخه مسابقاتي :
وزن دوچرخه هاي مسابقاتي سبكتر و دسته ( فرمان ) آن پايينتر از زين است . اين نوع دوچرخه ها را كورسي مي نامند مخصوصاً به اين شكل خاص مي سازند كه دوچرخه سوار به حالت خميده قرار گيرد و فشار هواي مقابل به حداقل برسد . طوقه و تاير دوچرخه هاي مسابقاتي هم باريك است تا كمترين اصطكاك را با جاده و پيست داشته باشد و سرعت بيشتري بگيرد .

bike_racing

دوچرخه سواری

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *