چرا ترمز و دیسک دوچرخه شما صدا می دهد ؟ – دوچرخه‌ساز

Blog

چرا ترمز و دیسک دوچرخه شما صدا می دهد ؟

by همه چیز درباره دوچرخه in اکتبر 2, 2016

همه چیز درباره ترمز دوچرخه که شاید برایتان جالب باشد مواردی در مورد اجزای ترمز دوچرخه مقاله کاملا تخصصی در کنار عمومی بودن برای درک اجزای ترمز ودیسک های دوچرخه حرفه ای و معمولی که جدای از ارتقای دانش فنی میتواند در موردی به شناخت ساختار ظاهری اجزای ترمز و دیسک به شما کمک کند .

bicycle_brakes_tormoz_disk_docharkhe_docharkhesaz_6

نکته ی ۱-دوچرخه شامل دوکتی ترمز است که یکی از آن ها ترمز عقب و دیگری ترمز جلو می باشد که دو نوع ترمز داریم ۱-ترمزهیدرولیک۲-ترمزویبرک که همان ترمز لقمه ای می باشد

 

bicycle_brakes_tormoz_disk_docharkhe_docharkhesaz_2

نکته۲-ترمزهای هیدرولیک:در این نوع ترمز ها که کتی همراه کالیپر است یعنی کالیپر و کتی ترمز بر اثر سیمی به هم متصل هستند  از ترمز های هیدرولیک برای دوچرخه های  دیسک دار استفاده می شوند

نکته۳-ترمز های هیدرولیک داخل آن ها روغنی که برای آن مناسب است ریخته می شود که نام روغن بر روی کتی ترمز نوشته شده است مانند (dot4) که حتما باید از این نوع روغن برای آن کتی استفاده کرد ولی اگر این گونه نباشد و از روغن دیگری استفادن کنید باعث خرابی آن کتی میشود

 

bicycle_brakes_tormoz_disk_docharkhe_docharkhesaz_3

نکته ۴-کالیپر شما بر روی دیسک قرار می گیرد که داخل کالیپر دوعدد لنت ترمز وجود دارد که باعث نگه داشتن دیسک شما و به عبارتی چرخ شما می شود

نکته ۵-اگر دوچرخه شما دیسک آن با صدا مواجه شود و هنگام ترمز گرفتن صدای بدی بدهد در واقع لنت و یا دیسک شما چرب شده است حالا به هر گونه ای یا بر اثر دستمال کشیدن دوچرخه و مالیدن دستمال روغنی به دیسک ،برخورد دست روغنی به دیسک ،دیسک شما قسمت خیلی حساسی در سیستم ترمز بندی شما می باشد که بر اثر برخورد با هر چیز چربی امکان صدا دادن آن بسیار زیاد است

نکته ۶-اگر دیسک شما هنگام ترمز گرفتن صدا داد بهتر است آن را با آب بسیار داغ و با مایع دست شویی بشویید و باز هم اگر صدای آن رفع نشد می توانید آن را با تینر و پنبه آغشته شده به تینر دیسک را بشورید  و اگر لنت شما هم روغنی شده باشد باید آن را از کالیپر جدا کرده که بر اثر پیم ویا پیچی به کالیپر وصل شده است وقتی دیسک خود را شستید لنت ها را هم که در آوردید کمی آن ها را بر رویه سمباده بکشید تا قسمت روغنی که بر رویه لنت به وجود آمده کلا پاک شود میتوانید آن را بر روی کالیپر ببندید و بدون صدا استفاده کنید

نکته ۶-دو نوع ترمز کالیپر دار وجود دارد که یکی همانی بود که عرض کردم و دیگری ترمز کالیپر سیمی میباشد که برای تنظیم آن ها فقط باید پیچی که در ته کالیپر در جایی که سیم به آن متصل می شود را شل کرده و مقداری آن را بکشید

نکته۷- تنظیم نبودنم باعث صدا در ترمز و دیسک می شود تنظیم ترمز های هیدرولیک به این گونه می باشد که اگر ترمز شما بیش از حد پائین بگیرد و اصلا نگیرد باید هوا گیری شود (مقدار مناسب بودن روغن ترمز،داشتن روغن ترمز و یا خالی شدن آن) که هم بر روی کتی و هم کالیپر پیچی وجود دارد که با باز کردن آن  می توانید به آن روغن اضافه کنید با سرنگ هواگیری مخصوص

 

bicycle_brakes_tormoz_disk_docharkhe_docharkhesaz_1

نکته ۸-هواگیری اشتباه هم باعث ایجاد صدا میشود هنگام هواگیری کاملا مراقب باشید که کمی از روغن حتی یک قطره هم بروی دیسک شما نریزد که منجر به صدا دادن میشود

bicycle_brakes_tormoz_disk_docharkhe_docharkhesaz_5

نکته ۹-کهنه بودن و فرسایش هم باعث تولید صدا می شود اگر زیاد با ترمز گرفتن سرو کار دارید ممکن است دیسک شما بر اثر ترمز گرفتن زیاد بسوزد که باید دیسک شما تعویض شود

نکته ۱۰-میزان تنظیم بودن ترمز شما هنگام گرفتن کتی زاویه کتی با دسته فرمان دوچرخه شما باید در یک راسته قرار داشته باشد وبه موازات یکدیگرباشند

مقاله اختصاصی دوچرخه ساز

 

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *